Aktualności

Cel studiów

Studia przygotowują kadrę dla różnych szczebli zarządzania oraz kontroli w Państwowej Inspekcji Pracy, a także w zakładach pracy i ośrodkach szkoleniowych przygotowujących do zarządzania bezpieczeństwem pracy. Absolwenci studiów uzyskują uprawnienia do zajmowania kierowniczych stanowisk w służbach BHP oraz kwalifikacje specjalisty do spraw BHP (Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 listopada 2004 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy DZ. U. Nr 246, poz. 2468).

Adresaci studiów

Adresatami studiów podyplomowych są kadry zarządzające przedsiębiorstwami, pracownicy zakładów pracy, Państwowej Inspekcji Pracy, ośrodków szkoleniowych środowiska pracy, a także osoby, które chcą zdobyć wymagane kwalifikacje i w przyszłości podjąć pracę w służbach BHP. Warunkiem przyjęcia jest złożenie przez kandydata w wyznaczonym terminie wymaganej dokumentacji.
Uczestnicy studiów zapoznają się z podstawowymi zasadami organizacji pracy, prawem pracy oraz kształtowaniem jej warunków.

Ramowe treści kształcenia

I.    Zarządzanie jakością:

  • Znaczenie jakości w gospodarce rynkowej, proces tworzenia jakości
  • Sterowanie jakością na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
  • Narzędzia sterowania jakością
  • Zapewnienie jakości wg norm PN ISO 9000 – rozwój norm, modele norm, dokumentacja systemu jakości
  • Certyfikacja wyrobów i systemów jakości w krajowym systemie certyfikacyjnym, dyrektywy techniczne Nowego Podejścia UE dotyczące bezpieczeństwa wyrobów

II.     Ochrona przeciwpożarowa w środowisku pracy

  • Istota bezpieczeństwa przeciwpożarowego a środowisko pracy.
  • Określenie stref pożarowych, stref zagrożenia wybuchem, kategorii zagrożenia budynku i bezpieczeństwa pożarowego.
  • Warunki powstania pożaru, temperatura zapłonu i temperatura zapalenia.
  • Zagrożenie pożarowe zakładów pracy.
  • Warunki prawidłowej ewakuacji ludzi.
  • Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych.

III.    Dydaktyka ogólna oraz metodyka szkoleń kursowych

  1. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej:
    • podstawowa aparatura pojęciowa;
    • kształcenie szkolne a szkolenie dorosłych;
    • nauczyciel szkolny a nauczyciel dorosłych.
  2. Operacjonalizacja celów kształcenia w szkolnej i pozaszkolnej edukacji.
  3. Treści kształcenia a treści szkolenia kursowego.
  4. Zasady kształcenia a zasady szkolenia kursowego.
  5. Metody i środki szkolenia teoretycznego i praktycznego.

IV.    Metodyka szkoleń kursowych

  • Metody kształcenia: tradycyjne i nowoczesne.
  • Plan, konspekt i scenariusz zajęć dydaktycznych.
  • Kształtowanie umiejętności praktycznych.
  • Kształtowanie przez uczniów dorosłych kompetencji ponadzawodowych.
  • Korzyści ze stosowania technologii informacyjnej.
  • Ewaluacja na zajęciach dydaktycznych.
  • Edukator i jego kompetencje organizatorskie.

V.    Organizacja bezpiecznej pracy

  • Ochrona pracy kobiet
  • Profilaktyczna ochrona zdrowia i badania lekarskie pracowników
  • Zatrudnienie młodocianych
  • Kontrola inspekcji pracy w zakładzie
  • Działalność nadzorcza inspektora pracy
  • Postępowanie wykroczeniowe inspektora pracy
  • Szkolenia w dziedzinie BHP
  • Ocena ryzyka zawodowego
  • Ochrona przeciwpożarowa w zakładzie pracy
  • Instrukcje BHP
  • Środki ochrony indywidualnej
  • Opodatkowanie świadczeń wynikających z przepisów BHP
  • Pomieszczenia pracy oraz maszyny
  • BHP w różnych gałęziach pracy
  • Wypadki przy pracy i choroby zawodowe

VI.    Psychologia pracy

  • Przedmiot i zakres badań psychologii pracy
  • Człowiek jako podmiot działania
  • Osobowość jako zespół dyspozycji
  • Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
  • Wielowymiarowa struktura działania człowieka
  • Kontekst sytuacyjny pracy człowieka
  • Błąd człowieka jako kategoria psychologiczna
  • Psychologiczne reakcje na sytuacje trudne w pracy
  • Psychologia pracy (jakościowe obciążenie fizyczne i psychiczne)
  • Uwarunkowania ładu i konfliktów międzyludzkich w zakładzie pracy
  • Psychologia komunikowania się
  • Psychologiczne aspekty działalności kierowniczej
  • Psychologiczne instrumenty zarządzania
  • Praktyczne aspekty psychologii zarządzania
  • Skuteczne metody zarządzania czasem pracy
  • Złodzieje czasu pracy
  • Rozwiązywanie problemów z czasem

VII.     Audyty bezpieczeństwa pracy

  • Audit systemu zarządzania
  • Cele auditu jakości
  • Rodzaje auditów (audit wewnętrzny i zewnętrzny)
  • Uczestnicy auditu (audytorzy, klienci, audytowani)
  • Zasada pracy auditora
  • Specyficzne aspekty auditorowania systemu zarządzania BHP
  • Fazy auditu
  • Zarządzanie auditami

VIII.    Zarządzanie ryzykiem zawodowym

  • System zarządzania bezpieczeństwem pracy i jego struktura
  • Natura ryzyka i jego akceptowalność
  • Rodzaje ryzyka
  • Kryteria bezpieczeństwa
  • Wieloaspektowa istota ryzyka w systemie człowiek – maszyna – otoczenie
  • Analiza niezawodności człowieka w układzie człowiek – maszyna – otoczenie
  • Zarządzanie ryzykami jako proces badający zagrożenia w pracy (ogniwa zarządzania ryzykiem, analiza ryzyka, metody analizy ryzyka)
  • Proaktywne i reaktywne zarządzanie ryzykiem
  • Oceny poziomu ryzyka zawodowego (twarde i miękkie metody oceny ryzyka)
  • Makromodele w analizie ryzyka

IX.    Międzynarodowe normy systemu bezpieczeństwa pracy

  1. Zasadnicze wymagania wynikające z dyrektywy 89/686/EWG:
    • dla środków ochrony indywidualnej;
    • maszyn i elementów bezpieczeństwa;
    • urządzeń spalających;
    • sprzętu elektrycznego;
    • dźwigów i elementów bezpieczeństwa;
    • elementów urządzeń ciśnieniowych i zespołów ciśnieniowych.
  2. Systemy ochrony pracy oraz organu nadzoru nad warunkami pracy w niektórych krajach UE
    • system ochrony pracy w Wielkiej Brytanii;
    • system ochrony pracy w Danii;
    • system ochrony pracy w Szwecji;
    • system ochrony pracy w Hiszpanii;
    • system ochrony pracy we Francji;
    • system ochrony pracy w Niemczech.
  3. System ISRS (International Sofety Rating System) opracowany w USA.
  4. System VCA/SCC SHE Checklist Contrecting opracowany w Holandii.

X.    Prawo pracy w Polsce i krajach UE

  • Proces pracy – pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy
  • Konwencje, normy i uregulowania międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa pracy
  • System ochrony pracy w Polsce
  • Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  • Certyfikacja wyrobów, maszyn i urządzeń – spełnianie wymagań bezpieczeństwa
  • Wypadki przy pracy – przyczyny postępowania i skutki
  • Choroby zawodowe – przyczyny występowania i skutki

XI.     Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy

  1. Przedmiot i zakres badań ergonomii.
  2. Człowiek w procesie pracy:
    • człowiek jako podmiot działalności;
    • mechanizmy warunkujące aktywność człowieka;
    • patologia pracy;
    • istota pracy fizycznej i umysłowej (wypadek energetyczny w procesie pracy, fizjologiczna krzywa pracy, rola centralnego układy nerwowego w procesie pracy, mierniki obciążenia fizycznego i psychicznego w pracy;
    • istota układu człowiek  maszyna  otoczenie (czynniki wpływające na jakość układu, ocena niezawodności układu).
  3. Zagrożenia człowieka w procesie pracy:
    • wypadki przy pracy (determinanty zdarzeń wypadkowych, ustalenie przyczyn i okoliczności wypadków, ocena ryzyka zawodowego, ekonomiczne aspekty ograniczania ryzyka);
    • niebezpieczne i szkodliwe czynniki związane z procesem oraz warunkami pracy (fizyczne, chemiczne, biologiczne oraz neuropsychologiczne zagrożenia człowieka).
  4. Kształtowanie warunków pracy:
    • czynniki ergonomiczne w projektowaniu (wybrane zasady i zalecenia ergonomiczne w projektowaniu struktury przestrzennej stanowiska pracy, urządzeń wskaźnikowych i sterowniczych, procesów technologicznych, obiektów, itp.);
    • czynniki ergonomiczne w organizacji pracy (metody badania procesu i stanowiska pracy, kompleksowa ocena warunków pracy);
    • ergonomiczna ocena maszyn i urządzeń;
    • usprawnienie warunków pracy.

XII.    Narzędzia komputerowe w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy

Grupy oprogramowania:

  • Kontrola i ocena systemu zarządzania (AUDYTY)
  • Monitorowanie stanu zdrowia pracowników
  • Przygotowanie planów na wypadek katastrofy
  • Planowanie i monitorowanie szkoleń BHP
  • Analiza ryzyka przy pomocy drzewa błędów, analiza ryzyka przy pomocy drzewa wydarzeń, analiza HIZOP, analiza ryzyka metodą WHAT-IF, programy do symulacji scenariuszy wypadkowych
  • Internet w służbie BHP

XIII.    Zasady udzielania pierwszej pomocy

  • Podstawowe sposoby podtrzymywania czynności życiowych
  • Zachłyśnięcie  ciało obce w krtani lub tchawicy
  • Krwotok
  • Omdlenie
  • Porażenie prądem

XIV.    Metodyka pracy służb BHP

Działalność kontrolna służb BHP. Dokumentowanie ustaleń faktycznych. Stosowanie środków pokontrolnych. Udział w określonych przepisami Kodeksu Pracy postępowań. Stosowanie w praktyce różnych form sygnalizacji, współpraca z społecznymi organami kontroli oraz organami państwowymi. Prowadzenie określonych form postępowania dowodowego.

XV.    Seminarium dyplomowe

Tematyka prac dyplomowych obejmuje prawne, ergonomiczne i techniczne zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem pracy (przykładowo: prawne aspekty bezpieczeństwa pracy, kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ocena zagrożeń na stanowiskach pracy).

Organizacja studiów

Program studiów obejmuje dwa semestry zajęć dydaktycznych
w liczbie 210 godzin.
Studia realizowane są w trybie niestacjonarnym (soboty i niedziele).
Słuchacze otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Wymagane dokumenty

Warunkiem przyjęcia jest złożenie następujących dokumentów:

  • odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych: licencjackich, inżynierskich lub magisterskich (oryginał lub uwierzytelniony odpis oryginału);
  • 2 fotografie podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem;
  • wypełniony formularz zgłoszeniowy (formularz można pobrać z naszej strony internetowej lub otrzymać w punkcie rekrutacyjnym);
  • kopia dowodu osobistego (strony 1 i 2); 
  • dowód wpłaty wpisowego;
  • skierowanie z zakładu pracy (dotyczy osób, którym zakład pracy finansuje szkolenie).
Szczegółowe informacje I zapisy:

Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie 
ul. Łabiszyńska 25, Warszawa,
tel.: 22 675 88 65

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.